Wednesday, September 10, 2008

Saat Ku Buntu.

Assalamualaikum sahabat-sahabat.

Pada petang ni saya nak membawa kita semua berfikir hal ehwal buntu dan terasa diri ini buntu. memang buntu lah. Perkara seperti ini kerap berlaku kepada kita yang selalu menjalankan pemprosesan minda atau otak yang terlalu laju atau pun terlalu lama. Secara tidak semena-mena akan ada sesaat atau tika waktu dimana fikiran kita buntu dan terhenti sementara. Bukan terhenti selama-lamanya tau kerna otak yang berhenti berfikir adalah otak orang mati.

Fenomena ini baru sahaja berlaku tadi tetapi ia berlaku bukan kerana pemprosesan minda yang terlalu laju atau terlalu lama tetapi berlaku ketika mana saya rasa tiada kepentingan untuk berbuat apa-apa lagi atau BUNTU. Seketika pula akan terasa diri ini LARA atau dalam loghat Kelantan LAGHO. Satu-satu perkataan yang kerapkali saya sendiri ucapkan kepada diri sendiri tatkala mula terfikir hal-hal keduniaan yang melalut-lalut.

Jadi saya cuba cari UBAT SEGERA dalam mengubati penyakit LAGHO ni. Lantas pantas jari-jemariku menaip sms meminta 1 kiriman sms berbentuk tazkirah daripada sahabat-sahabat yang ada di dalam Address Book handsetku. Terasa sungguh ukhuwwah yang dibina tatkala berderu-deru sms masuk dalam inboxku. Sebagai penghargaan saya kepada sahabat-sahabat sekelian, saya abadikan sms-sms antum semua dalam blog ini. Semoga setiap kali saya membuka dan membacanya, hati ini akan secara otomatik sembuh dari penyakit LAGHO. Cegah sebelum parah kann ?

Dibawah ini saya abadikan sms-sms sahabat-sahabat sekelian. Ukhuwwah Fillah Sahabatku.

(1) Sahabat yang tulus ibarat perhiasan dikala senang, benteng kukuh dikala susah, jika melihatnya hati merasa senang, jiwa menjadi tenang, dan duka pun sirna.

(2) Berikan hatimu kepada Allah, pasti Allah temukanmu pemilik terbaik. Hamparkan masamu seluas-luasnya hanya untuk Allah, pastinya Allah aturkan kehidupanmu dengan baik

(3) The Prophet SAW said, “There are two pleasure for the fasting person, one at the time of breaking his fast, and other at the time when he will meet Allah, then he will be pleased because of his fasting.” (Sahih Bukhari)

(4) Jadikanlah yang kental itu Iman, yang nipis itu lidah, yang tajam itu akal, yang lembut itu hati, yang ringan itu Solat dan yang manis itu pengorbanan. Salam Ramadhan

(5) Ya Allah, tiba-tiba bercambah & subur rasa rindu pada perjuangan Baginda Nabi Muhammad hingga membuak-buak dalam jiwa. Tadabbur An-Najm, pembelaan Allah terhadap kekasih Dia yang di cemuh. Duhai Rasul seluruh ummat, bilakah hamba kan bersua rindu denganMu ? Hanya selawat seikhlas ku kirimkan, moga di sana rinduku tetap sama. Tetap sama untuk menatap wajahmu, tetap satu yakni menjadi dikalangan ummah yang dikau tunggu. Perbanyakkan selawat pada Baginda ye sahabat. Sambutlah kasih & rindu berterusan Baginda pada Ummat. Wassalam

(6) Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia menyayangimu. Bila lambat makbulkan doamu, maka Dia ingin mengujimu. Bila Dia tak makbulkan doamu, maka Dia rancang sesuatu yang lebih baik buatmu. Oleh itu, bersangka baiklah dalam apa jua keadaan, kerana kasih saying Allah itu mendahului kemurkaanNya.

(7) Jadikanlah yang kental itu Iman, yang nipis itu lidah, yang tajam itu akal, yang lembut itu hati, yang ringan itu Solat dan yang manis itu pengorbanan. Salam Ramadhan.

1 comment:

Nik Muhammad Amin said...

Ukhuwah itu indah. Semoga ukhuwah yang terbina ini diredhai oleh Allah