Tuesday, August 21, 2007

Bahtera Kasih

"Perkukuhkan bahteramu,kerana samudera ini amat dalam. Perbanyakkanlah bekalanmu kerana perjalanan ini amat panjang.Ikhlaskanlah amalanmu kerana pencatatmu sungguh amat teliti."


Nasihat Rasulullah kepada Abu Dzar al-Ghifari diatas boleh kita jadikan kunci pembuka suatu amalan.
Berhasilnya amalan seorang hamba di sisi Allah SWT diasaskan oleh syarat yang ikhlas dan sesuai dengan syari'at. Rasulullah saw. dengan sifat fatanahnya telah melantunkan sebuah nasihat indah agar umatnya memperhatikan masalah ini.
Jika diambil perumpamaan bahawa rumah tangga adalah seperti sebuah bahtera.
Maka, pernikahan memerlukan bekalan untuk mempersiapkan diri memasuki gerbangnya dan berjalan dalam keagungan nilainya. Ia akan berjalan sekian lama, dengan doa diberkati perjalanannya hingga ke akhirhayat. Peribadi Muslim mesti menyedari bahawa pembentukan keluarga Muslim adalah langkah yang harus ditempuhinya dalam rangka untuk mewujudkan generasi Muslim yang bertaqwa.

"Perkukuhkan Bahteramu...."

Sebaik sahaja akad nikah sah dilafazkan, bermulalah babak baru kehidupan sepasang hamba. Dengan menaiki bahtera rumah tangga yang mereka siapkan, pasangan baru tersebut harus mengharungi samudera kehidupan dengan segala alunan ombaknya.Keselamatan dan kestabilan bahtera ini amat bergantung kepada kewaspadaan setiap penumpangnya - "Apa yang ia lakukan dan inginkan."
Hadis riwayat Bukhari dan Tirmidzi di bawah ini memberikan gambaran bagaimana seharusnya hidup bersama dalam sebuah bahtera,

"Perumpamaan orang-orang yang menjaga batas-batas Allah dengan mereka yang melanggarnya, bagaikan satu kaum yang menaiki sebuah bahtera. Sebahagian mendapat tempat di atas dan sebahagian lagi di bawah. Mereka yang di bawah jika ingin air, (terpaksa) melewatiorang-orang yang di atas, lalu mereka berkata: 'Seandainya kita lubangi (bahtera ini) untuk mendapatkan air, tentu kita tidak lagi mengganggu orang-orang yang di atas.' Jika orang-orang yang di atas membiarkan keinginan mereka yang di bawah, tentu semua akan binasa. Jika mereka menghalanginya, mereka akan selamat dan selamatlah semuanya."

Perumpamaan kehidupan rumah tangga dengan sebuah bahtera ini sungguh indah dan unik.Sememangnya ia saling tidak tumpah seperti perjalanan bahtera yang mengharungi lautan luas, terombang ambing dipermainkan ombak.
Semua gerakan dan goncangan pasti dialaminya. Sehingga bahtera itu kadang kala mereng ke kanan dan ke kiri. Ada kalanya ia berlayar di permukaan laut yang tenang,kadang-kadang dihempas gelombang yang ganas. Oleh itu, sejak awal rumah tangga dibina lagi haruslah berusaha untuk mempersiap dan memperkukuhkan setiap sudut bahteranya. Hal ini dapat ditempuh dengan selalu menjaga langkahagar tidak menyimpang dari tujuan asasinya. Serta selalu menjaga keutuhan dan kesejahteraan keluarga.

Menurut Abu Hani, tolok ukur keutuhan dan kesejahteraan keluarga bukanlah semata-mata terletak pada aspek fizikal dan material. Misalnya, kesihatan jasmani, tempat tinggal, makanan, pakaian, status sosial dan intelektualiti. Tetapi kekuatannya terletak pada keterikatan anggota keluarga berpegang teguh dengan akidah, ibadah, akhlak dan pergaulan Islam. Sedemikian hingga identiti Islam menguasai warna kehidupan keluarga tersebut secara utuh. Malah seluruh aspek kehidupannya, baik dalam masyarakat kecil mahupun besar, lahir mahu pun batin sentiasa beridentitikan warna Islam.Inilah unsur paling penting dalam menjamin keutuhan dan kesejahteraan keluarga Muslim, insya Allah.

Tuntunan Islam diamalkan dalam adat kebiasaan seharian: makan, minum, kelengkapan keluarga, pakaian, hubungan sesama ahli keluarga hinggalah hubungan kemasyarakatan. Seluruh aspek hidupnya selama dua puluh empat jam tiada yang luput dari bimbingan Islam.

"Perbanyakkan Bekalanmu...."

Seperti amalan yang lain, menegakkan rumah tangga juga memerlukan bekalan. Ilmu untuk bekalan mental dan harta untuk persiapan fizikal. Para calon suami dan calon isteri wajib mempersiapkan apa yang mereka cita-citakan. Walaupun masalah jodoh terletak pada kehendak Allah SWT, namun ia bukan bererti kita mengabaikan faktor usaha. Sehingga ketika jodoh datang kita tidak kelam kabut. Sebagaimana yang telah dibincangkan terdahulu, hidup berkeluarga adalah satu perjalanan panjang menuju Allah. Ia hanyalah langkah yang tiada bererti kalau fungsinya tidak kita tegakkan.

Mereka yang memasuki gerbang kehidupan berumah tangga dengan bekalan yang minimum atau tanpa bekalan sama sekali akanmenemui banyak kesulitan. Bagi calon suami yang telah merasakan bolehmembiayai hidupnya, ia juga mesti mempunyai pendapatan untuk menyara calonisteri dan anak-anaknya. Bagi mereka yang siap, hal ini bukan menjadi bebanyang memberatkan. Ukurannya bukanlah sedikit atau banyaknya pendapatan,tetapi nilai usaha dan keberkatan yang ada di dalamnya.

"Dan nikahkanlah orang-orang yang sendiriandi antaramu dan orang-orang yang layak (nikah) dari hamba sahayamu yanglelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengankurnianya. Dan Allah Maha Luas PemberianNya lagi Maha Mengetahui." (QSan-Nuur: 32).

Perasaan takut untuk menikah yang berlebihan hanya akan menimbulkan keraguan danbisikan syaitan. Apabila serius berusaha nescaya pertolongan Allah akan tiba.Hanya Allahlah tempat kita berharap.

Kalau tidak ingin menyesal nanti, para calonisteri dan ibu pula mesti bersedia dalambanyak hal. Dalam konsep tarbiyah fanniyah (pendidikan keterampilan), seorang Muslimah perlu menguasai pelbagai keterampilan untuk menyempurnakankewajipannya dalam keluarga yang ingin dibina. Ilmu syar'i kehidupan rumahtangga, memasak, melipat dan menggosok pakaian, mengemas rumah, menguruskewangan, menghias diri, kesihatan sampai mengelola perpustakaan keluarga dan pendidikan anak.

Kesemuanya adalah serangkaian pengetahuan yang sangat diperlukan.
Pelbagaihal di luar dugaan terungkap dari pengalaman mereka yang sudah berkeluarga.Malah, muslimah yang dahulunya bersedia jasmani dan rohani untuk menikah punmerasa canggung dalam membereskan pekerjaan barunya. Pekerjaan rumah tanggayang tidak kunjung selesai
, ternyata memerlukan skala prioriti juga. Belum sempat lagi menstabilkan emosinya, datang tuntutan untuk beradaptasi denganorang lain yang sekarang menjadi suaminya.

Secarasunatullah, setiap orang menginginkan pasangan yang 'serba boleh'.
Tetapi,renungkanlah- Adakah kita juga telah mengembangkan kemampuan diri agar kewajipan dalam keluarga itu dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin nanti.

"Ikhlaskan Amalanmu kerana Pencatatmu sangatTeliti.."

Langkah awal yang harus disedari dalam pembentukan keluarga Muslim adalah meluruskanniat, agar ianya semata-mata untuk mengharapkan redha Allah swt. Keikhlasan ini harus sentiasa dijaga sepanjang perjalanan bahtera rumah tangga.

Dasar bangunan keluarga Muslim adalah ketaqwaan kepada Allah. Oleh itu, dalam memilih calon isteri, seorang calon suami sebaik-baiknya memilih yang selaras dengan arahan Rasulullah saw. Seorang isteri dipilih kerana agamanya, bukan kerana kecantikan, harta atauketurunannya.

Sementara landasan kesepakatan seorang iste
ri beserta keluarganya terhadap calon suami adalah kerana ia berakhlak, beragama, dan jujur.

Oleh yang demikian, sejak awal lagi sebuah keluarga Muslim telah dilandasi dengan dasar taqwa, sehingga nilai-nilai Rabbani dan tata cara Islam akan menjadi pengarah dan pengendali langkah keluarga itu.

Sejak dari meminang, bertunang,akad nikah, memasuki rumah tangga, sampai kehidupan seterusnya.

Jika nilai taqwa telah wujud di tengah keluarga, maka kebahagiaan keluarga yangsebenarnya akan wujud pula.

Taqwa adalah tumbuhnya rasa muraqabatullah (pengawasan Allah),mengutamakan redhaNya, menjauhi kebencianNya, serta iltizam (commit) kepada pengarahan kitabNya serta sunahRasulNya.

SeorangMuslim yang bertaqwa yakin bahawa berkeluarga adalah ibadah, untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT. Sehingga ia selalu baik dalam menjalankan tugas kewajipannya terhadap isteri, rumahtangga dan anak-anaknya.

Demikian pula Muslimah yang taqwa memandang pernikahannya sebagai ibadah. Sehingga ia berupaya menggapai redhaNyadengan menjalankan tugas kewajipannya terhadap suami, rumah tangga, dananak-anaknya dengan baik. Rahmat, kasih sayang dan kebahagiaan bersuamiisteri hanyalah bagi mereka yang mendasarkan kehidupan keluarganya kepada tujuan beribadah semata-mata kerana Allah SWT.

No comments: